4 stycznia 2015

Tapenada z fig i oliwek



Przepis, który dziś prezentuję, pochodzi z książki "Słodkie życie w Paryżu" autorstwa Davida Lebovitza. Można go też znaleźć na blogu autora.

Na zrobienie tapenady z fig i oliwek miałam chęć od dłuższego czasu - odkąd w moje rece wpadła wspomniana książka. Przepis na nią od razu zwrócił moją uwagę, gdy przeglądałam książkę po raz pierwszy i był dodatkową zachętą do zakupienia jej. Wcześniej zachęciły mnie do tego pozytywne recenzje książki, a także fakt, że lubię blog Davida Lebovitza i dość często na niego zaglądam. W międzyczasie zdążyłam sobie zresztą kupić jego kolejną książkę, która niedawno ukazała się w polskim wydaniu ("Moja kuchnia w Paryżu").

Proporcje składników podaję według przepisu źródłowego, natomiast u mnie było mniej więcej pół na pół fig i oliwek, bo tych ostatnich miałam akurat w domu nieco mniej, niż przewidywał przepis. Z tego powodu prezentowana na zdjęciach tapenada ma nieco jaśniejszy kolor niż na blogu Davida i odbrobinę za bardzo był wyczuwalny słodki smak fig. Następnym razem będę trzymała się podanych poniżej proporcji, aby tapenada miała bardziej wytrawny smak.

Bardzo dobrze smakowała z krakersami. Myślę, że z tym dodatkiem dobrze sprawdziłaby się jako przekąska imprezowa. Można ją także podać z chipsami z chlebków pita albo grzankami z bagietki. Autor proponuje również posmarować pastą pierś z kurczaka lub stek z tuńczyka i podawać jako danie główne.


Składniki:
(6 - 8 porcji)

- 1/2 szklanki (85 g) pokrojonych na ćwiartki suszonych fig pozbawionych ogonków
- szklanka (250 ml) wody
- szklanka (170 g) czarnych oliwek opłukanych, odsączonych i pozbawionych pestek
- obrany ząbek czosnku
- 2 łyżeczki kaparów opłukanych i odsączonych
- 2 filety anchois
- 2 łyżeczki ziarnistej musztardy
- łyżeczka drobno posiekanego świeżego rozmarynu lub tymianku (zastąpiłam suszonym)
1 i 1/2 soku z cytryny
- 1/4 szklanki (60 ml) oliwy extra virgin
- sól gruboziarnista i świeżo mielony czarny pieprz


Przygotowanie:

Figi ugotuj w niewielkim rondelku z uchyloną pokrywką, zanurzone w wodzie, przez 10-20 minut, aż będą miękkie. Odcedzić.

Jeśli używasz moździerza, utrzyj oliwki z czosnkiem, kaparami, anchois, musztardą i ziołami. Dodaj figi. Kiedy się rozpadną, dolej sok z cytryny i oliwę. Dopraw solą i pieprzem.

Jeśli używasz blendera, zmiksuj nim oliwki, figi, czosnek, kapary, anchois, musztardę, zioła i sok z cytryny na pastę. Dolewaj stopniowo oliwę. Nie przesadź z ucieraniem - tapenada nie powinna być całkiem gładka. Dopraw solą i pieprzem do smaku.

Podawaj z krakersami, chipsami z chlepków pita lub grzankami z bagietki.


7 komentarzy:

  1. Ale pyszne! Właśnie przejeżdżam przez Warszawę :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda apetycznie :), bardzo chętnie spróbuję i dobry pomysł by stosować jako dodatek do chipsów i krakersów ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny blog :) Zostaje na dłużej ;)

    wolnej chwili zapraszam do siebie :)

    http://blogowszystkimevi.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem bardzo ciekawy smaku, więc na pewno sobie taką tapenadę przygotuję:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za przepis! Wyszło przepyszne:)

    OdpowiedzUsuń