26 listopada 2012

Pyszna zapiekanka z rybą i warzywami


Gdy nie wiem, co zrobić na obiad, z pomocą przychodzą często ulubione strony w Internecie. Tak też się stało tym razem. Weszłam na tę stronę i szybko znalazłam inspirację w postaci przepisu na zapiekankę z rybą i warzywami. Na stronie danie było zachwalane jako fantastyczne i rzeczywiście takie jest. Po jego przyrządzeniu przekonałam się, że smakowało nawet jeszcze lepiej niż się spodziewałam - byłam zachwycona jego smakiem. Serdecznie zachęcam do wypróbowania przepisu.

Potrawę przyrządziłam z mniej więcej połowy składników podanych w przepisie oryginalnym, który trochę zmodyfikowałam. Od siebie dodałam pietruszkę korzeniową, którą bardzo lubię.


Składniki:
(2-4 porcje zależnie od apetytu)

- 1/2 kg kremowych ziemniaków
- 3 łyżki masła + trochę do wysmarowania formy
- 1/4 szklanki mleka
- sól
- świeżo zmielony pieprz
- 1 por umyty, pokrojony w cienkie plasterki
- 1 cebula obrana i pokrojona w cienkie półplasterki
- 2 łodygi selera naciowego obrane i pokrojone w cienkie plasterki
- 1 marchew umyta, obrana i pokrojona w cienkie plasterki
- 1 pietruszka umyta, obrana i pokrojona w cienkie plasterki
- 1 liść laurowy
- 1 łyżeczka mąki pszennej
- 1/2 szklanki gęstej śmietany
- 1/2 kieliszka białego wina
- 1 łyżeczka musztardy Dijon, sarepskiej lub gruboziarnistej
- 2 szczypty świeżo startej gałki muszkatołowej
- otarta skórka i sok z 1/2 cytryny
- 250 g świeżego dorsza lub innej białej ryby
- garść drobno posiekanej natki pietruszki
- garść startego sera cheddar

Przygotowanie:

Ziemniaki umyć, obrać, pokroić w ćwiartki, ugotować w osolonej wodzie. Po ugotowaniu rozgnieść z dodatkiem mleka i łyżki masła. Przyprawić świeżo zmielonym pieprzem i szczyptą świeżo startej gałki muszkatołowej.

Nagrzać piekarnik do temperatury 200 st. C.

Na dużej patelni rozgrzać 2 łyżki masła, uważając, aby się nie przypaliło. Dodać pokrojone warzywa: cebulę, seler naciowy, por, marchewkę i pietruszkę. Przyprawić solą i świeżo zmielonym pieprzem, dodać liść laurowy porwany na duże kawałki. Smażyć na średnim ogniu, mieszając, aż warzywa zmiękną. 

W miseczce wymieszać śmietanę z musztardą i mąką. Dodać do podsmażonych warzyw i dobrze wymieszać.

Dodać wino, szczyptę świeżo zmielonej gałki muszkatołowej oraz sok i startą skórkę cytryny. Podgrzać i lekko zredukować. 

Usunąć kawałki liścia laurowego, dodać rybę i posiekaną natkę pietruszki.

Naczynie do zapiekania wysmarować masłem. Na dnie ułożyć masę warzywno-rybną, i rozsmarować na niej puree ziemniaczane. Posypać startym serem.

Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 35 minut.



16 komentarzy:

  1. Ryba zapiekana... jak najbardziej!Świetny pomysł na piątkowy obiad :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapiekanki uwielbiam w każdej postaci, a taka z rybą na pewno jest niebanalna.

    OdpowiedzUsuń
  3. A z pozoru wyglada na taka zwyczajna zapiekanke... zachece Malzonka do zrobienia. Kiedy mam niemoc kulinarna On zwykle przyrzadza zapiekanke wlasnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, z pozoru wygląda na zwyczajną, ale dodatek wina i musztardy nadaje jej bardzo ciekawy smak.

      Usuń
  4. Zapiekanka rybna niezły pomysł na obiad:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rozmowy w Toku poszukują osób, których pasja kulinarna pochłonęła bez reszty. Spróbuj.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytając spis składników myślę, że to musi byc pyszne

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda wyśmienicie!!! Czy może być serwowana na zimno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdo, na zimno nie próbowałam. Myślę, że jednak na ciepło będzie lepiej smakować.

      Usuń
  8. Naprawdę fajna ;) Ale wydaje mi się, że przypalona jest trochę po bokach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mniam, zdrowo i syto do tego dobrze przyprawione i aromatyczne, czego można więcej chcieć :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za świetny pomysł na obiad. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. PYCHOTA! DZIEKUJE BARDZO ZA PRZEPIS :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Akurat dla mnie każda ryba jest pyszna i ja mogę się nią zajadać niemal codziennie. Dlatego również każdemu polecam skosztowanie łososia z przepisu https://mowisalmon.pl/przepisy/losos-mowi-z-grilla-z-kwasno-ostrym-sosem-zasmazanym-ryzem-jasminowym-i-piklami-z-ogorka-i-marchewki/ który moim zdaniem wychodzi zawsze pysznie.

    OdpowiedzUsuń